Välkommen till skolans blogg!

Påskliljor.

Förskoleklassen, nästa blomma som vi läste fakta om var påskliljan. Den blommar i stora dela av Sverige, från aprilmånad, med sin gula färg så har den kopplats ihop med påsken. Blomman producerar från efter planteringen tar det minst fem år för att fröet skall producera en blommande planta. Ursprungligen kommer påskliljan ifrån centrala Sydeuropa, påskliljan är en flerårig lökväxt. Det finns hundratals olika sorter av påskliljan.

Penseer.

Förskoleklassen har målat penseer i de färger som de skulle vilja att det fanns i handel för försäljning. Vi har även läst en lätt fakta om blomman, den finns både som frö att plantera men då kommer den året därpå. Det vanligaste är att vi konsumenter köper färdiga plantor i handeln, och planterar i rabatter eller i krukor/urnor. Vi läste också att de var ätbara, fina att ha som dekoration på olika bakverk och att de är frosttåliga. Penseerna är mycket vackra i alla sina olika färger/nyanser, ögat i mitten är oftast gul.

Påskkycklingar.

Här har förskoleklassen pysslat kycklingar och dekorerat efter sitt eget tycke, efter blev det lek med dem.

Blomma 28/3-23.

Här har f-klassen skapat en blomma Tussilago/maskros. Sedan har vi pratat om de olika namnen på  blommans beståndsdelar  och barnen har fått skriva in det själva. En fin vårtavla.

Majbrasa 2021

Fina majbrasor ritade av eleverna i årkurs F-2.  Eleverna fick med hjälp av oljekritor rita en majbrasa och därefter rita och klippa ut siluettbilder på personer som värmer sig runt brasan!

Matematik i lärpar!

Under dagens matematiklektion började vi arbeta kring volym och måttenheterna liter och deciliter. Eleverna fick i lärpar arbeta tillsammans i sina matematikböcker och träna på att bland annat omvandla och uppskatta volym. Eleverna visade på stor samarbetsförmåga!

Läsbarometerfest

Eleverna läser efter sin förmåga och det dokumenteras i stapeldiagram. Eleverna har ett gemensamt mål de ska nå som sedan firas med läsbarometerfest i maj. Eleverna bjöds på grillad hamburgare, de lekte olika lekar b.la. kasta stövel och spela boll med en kon på huvudet. Kvällen avslutades med fika.

Eleverna på Kvarsebo skola har nu gått på ett välförtjänt sommarlov! Ta hand om varandra i sommar så ses vi igen i augusti!

En dag på stranden!

En härlig promenda ner till den närliggande stranden för att prata om läsåret och vad vi ser fram emot. Självklart blev det även kubb och en hel del fötter som plaskade längs med strandkanten.

En lyckad eftermiddag med vernissage där eleverna fick möjlighet att visa upp alla sina fatastiska konstverk de skapat under hela läsåret! Några av elevernas konstverk kan ni se nedan.

Cykelutflykt

Under skolavslutningsveckan hade alla elever på skolan en cykelutflykt till Djupviks gård som ligger några kilometer från skolan. Det blev en mycket lyckad dag med allt ifrån att klappa kaniner och ankor, borsta hästar, mysa med katter och hundar, äta pastasallad vid vattnet, vada och få vara med om ett földop! Tack till familjen på Djukpviks gård för ett fantastiskt bemötande och som gjorde denna dag möjlig att genomföra!