Förskolans blogg uppdateras inte längre, men följ oss gärna på våra sociala medier, där du kan få en inblick i vår dagliga verksamhet. Vi uppdaterar Instagram flera gånger i veckan och Facebook några gånger i månaden.
Facebook: https://www.facebook.com/kvarseboskola
Instagram: https://www.instagram.com/kvarseboskola/
Kranspyssel.
Här har barnen pysslat sina midsommarkransar, barnen ska ges tid,rum och ro till eget skapande. vi är tillsammans med frita barnen nu under sommaren så de var snälla och duktiga på att stansa ut de fina blommorna som fsk barnen sedan limmade fast så fint. En tradition som vi firar här på förskolan.
Bi.
Stranden.
Skogen.
En promenad till vår närliggande skog, som någon har döpt till Guldgropen. Innan vi kom dit så hittade och tittade vi på vinbärssniglar i skal. Intressant tyckte barnen, när vi stod stilla kom snigeln ut och antennerna kom fram, men när vi ville titta närmare på den då kröp den in i skalet igen.
Väl framme efter frukten blev det fri lek, barnen gick på upptäcksfärd. De lekte jägare och sköt både hjort och vildsvin, som vi pedagoger blev bjuda på lite köttstycken ( som var träbitar ). Men jagandet tog inte slut där, " jägarna" hade fått syn på en stor björn lite längre fram. Björnen ville de inte skjuta för den hade säkert sina ungar där, så den fick gå. Några barn lagade mat på den guldiga lena sanden som finns, där namnet Guldgropen. Vi pedagoger blev bjudna på mat där också, köttfärssås. Nedfallna träd tränades det på balans på.
Småbarnen tyckte att Nils Karlssons Pysslinghuset var intresant, de knackade på dörren och försökte att öppna den.
Vi hittade även den svarta skogssnigeln, som vilade på Nils Karlssons Pysslings tak i solskenet.
De fyra formerna.
Nu har vi kommit fram till den sista formen av de fyra som vi har jobbat med, cirkeln. Så blev även trädet ifyllt med alla formerna. Vi har pratat om de alla formerna barnen har fått leta efter formerna, vi har räknat de olika formerna i trädet. Även sumerat en form med en annan form.
Här gick vi igenom alla formerna, blev en liten repetition vad de alla formerna hette. Sedan skulle de måla formerna i rätt färg, så clownen blev ifylld och färgglad.
Experiment.
Förskolans dag 16/5.
Förskolans dag - en dag att fira. Varje år firar vi Förskolans dag över hela landet för att uppmärksamma förskolans och förskolärarnas betydelse. 2024 års firande är torsdagen den 16 maj.
Lite bilder på hur vi på Kvarsebo förskola firade denna dag, vi pyntade ingången med en fin skylt och med ballonger. Sedan gjorde vi upp en hinderbana som skulle passa alla åldrar, barnen var så ivriga duktiga på att sätta igång. Det handlade mycket om balans. Vi hade kast med liten boll i skottkärra, det var svårt tyckte barnen. Här kom Babblaren Doddo in som står för värdegrund, så som att barnen skall fungera enskild och i grupp, samarbeta. Känna sig trygg i sig själv.
Efter fruktstunden och sången Ja må du leva........byggde vi ihop en ny vattenleksak där vattnet forsade ur olika rör och vattenhjul. En väldigt uppskattad sak, barnen lekte pratade med varandra - kolla vart mitt vatten kommer ut! - Ja jag ser kolla mitt då, kolla vad hjulet snurrar. - Kan vi byta plats så jag också får prova? Där stod barnen en bra lång stund och öste med vattnet, de blev rejält blöta. Men vad gör det när barnen hade kul och solen sken på oss och gav oss värme denna dag.
JAG ÄR EN BRA KOMPIS, (tyvärr så missade jag att fota den).
Denna dag blev så bra, med lyckliga barn och nöjda pedagoger.
Mer getingtema.
Tema geting fortsätter, efter att vi har hittat getingbon i vårat leksakförråd som en pedagog har plockat ner och barnen har fått sett det. Vi har även tittat på nätet hur ett getingbo ser ut innuti, att det var gråaktigt visste inte barnen de trodde att getingbo var gult. Vi pratde lite om alla hål som finns innuti, och att det är drottningen som bygger getingbona på våren. Drottningen är då ensam i boet, under sommaren kan det finnas tusentals getingar i ett bo.
Efter denna lektion pysslade barnen sina getinbon ( Babblaren Dadda ).
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för naturvetenskap om växter och djur , ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.
Getingar.
Nu när det small till och blev varmt, så kom getingarna också fram. Så några barn pysslade egna getingar, vi använde oss av lite olika naterial och verktyg. Färdiga utskrift på getingar som barnen klippte ( sax), en toarulle som målades gul ( flaskfärg, pensel), när alla bitar var urklippta var det dags att limma fast dem på den gula toarullen ( lim). Givetvis tränades det på turtagning, instruktioner och matte (Babblaren Doddo värdegrund, Babblaren Babba instruktioner och vi räknade delarna och ben Babblaren Bibbi ).
Efter att målningen var klar så skulle barnen skriva efter CITRON,
Skogen.
Skogsutflykt med fruktstund i skogen, frukten som serverades var banan. Efter frukten var det fri lek, barnen lekte mamma och pappa, några balanserade på nedfallna träd, en del av barnen lekte med Nisse huset som måste renoveras, lek i en kojja och bara springa runt på den kuperade marken är en prövning för de minsta barnen.
Vårblommor.
Barnen har pysslat de tre vanliga vårblommor som kommer först när våren slår till. Vi började med tussligo även kallas hästhov, vi pratade om färgen och om det var någon som hade sett den i år. Det var flera stycken, vi pratade också att den kommer vanligtvis i dikeskanterna. Materialet som användes till tussilagon, var olika färger på papper, barnen valde sin egen färg till bakgrund. Lim och vertyg en sax.
Nästa blomma blev vitsippa, i valde grön bakgrund så att vitsippan kom fram och det ser vårigt ut. Material var papper och lim, verktyg var saxen.
Sista vårblomman blev en blåsippa, vi lyssnade på sången Blåsippan ute i backarna står..........Vi gick igenom alla moment som skulle göras innan blåsippan skulle bli klar. Material till denna blomma var, flaskfärg x 2, blått papper, toarulle, örontops och lim.
Verktyg åter saxen. Vi har tränat mycket med saxen att klippa efter linjerna.
Alla blommor har sitt namn på vad den heter. De blev så fina.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
Nyfikenhet, kreativitet och lust att lära.
Att lyssna, fantasi.
Bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
Matteformen, rektangel.
Idag har vi börjat med den tredje formen av de fyra som vi har valt att jobba med, och det är RUT treangel. Vi läste texten, barnen målade med blå tusch, klippte och limmade fast, när det var dags att följa den streckade linjen blev det lite pirrigt eftersom tuschen inte går att radera om det skulle bli fel. sista uppgiften var att rita en rektangel på fri hand.
Påskpyssel.
Matematikens dag,
14 mars.
14 mars.
14 mars uppmärksammade vi matematikens dag. Barnen fick ett häfte med olika räkneuppgifter bl a måla sin ålderssiffra, räkna djur och dra till rätt siffra med rätt färg, räkna symboler och ringa in rätt siffra, måla ballonger efter en färgskala, måla lika många blommor som siffran framför visade mm mm.
Barnen var duktiga och de tyckte att det var kul och ville inte avsluta när det var dags för lunch.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
Förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olikalösningar av egna och andras problemställningar
Förståelser för grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal. (Lpfö18, s. 14).
Matteform triangel.
Texten om Tim triangel lästes och vi sjöng,
Min hatt den har tre kanter, tre kanter har min hatt och har den ej tre kanter så är det ej min hatt.
Tre olika moment hade även denna uppgift.
Marskatter.
Barnen har gjort Marskatter med en ny teknik, barnen fick en färdigritad katt. Tre olika modeller att välja mellan.
Vi började med att klicka ut små klickar av fläskfärg, sedan anväde barnen fönsterskrapa och drog över färgen så den spreds ut. Det tog tid innan färgen hade torkat tyckte barnen, innan det var dags att klippa ut katten för att sedan klistra fast den på en färgat grön papper. Barnen blev så nöjda över sina alster, de blev riktigt fina. Vi pratade om vilka färger hur många vi använde oss av, även vilka Babblare som var med oss
Doddo - värdegrund,
Diddi - skapande
Bibbi - matematik
Babba - språket
Matteformen kvadrat.
Idag har vi avslutat formen kvadrat, med att leta kvadrater i trädet och måla dem i grönt. Sedan räknade vi hur många det fanns, barnen kom fram till sju stycken. När alla former är målade ska vi räkna vilka former som det är flest/minst av.
Barnen utvecklar sin förståelse för form, antal, talbegrepp.
Alla hjärtanskapande.
Dag 1, Här har barnen målat röda hjärtan, som var utstansade .
Dag två, Idag var det dags att fortsätta med hjärtan. Som de dekorerade fin med glasmosaik.
Vi jobbade med olika material och redskap, vi fick även in matematik. Barnen fick räkna till tio, det var så många mosaikstenar barnen skulla limma fast. Vi pratade vilka färger de hade valt.
Skapande.
Här har vi använt oss av en dutt teknik på vår skapande dag, det är en skumgummibit som sitter fast på en vanlig klädnypa. Doppar den i färg och duttar på en färdigritat päron. Sedan klipps päronen ut efter att den har torkat, nästa steg var att limma fast den svarta ramen på ett vitt pappaer. Sist limmades skapelsen dit PÄRONET. Alsterna blev så fina, barnen stolta över sitt arbete.
Matte, kvadrat.
Vi har börjat med matteformer, den första formen vi kommer att jobba med är Kaj Kvadrat. Vi pratar om vad formen heter, hur den ser ut, och läste texten om Kaj Kvadrat. Sedan får barnen klippa ut formen, och limma fast den. Nästa steg var att rita formen efter de streckade linjerna, sista momentet var att rita en egen kvadrat och färglägga den i grönt ( ålder 3 - 5 år).
Vi har tränat på att ta in instruktioner, ha saxgreppe , klippa så nära kvadraten så att inget vitt syndes, turtagning, färg och pennfattning.
Nytt år 2024.
Det blev lite matte, övning på turtagning, öva klippning och ta in instruktioner, jobba med lite olika materual och redskap.
Vi vill önska er alla som har besökt denna sida och skådat våra inlägg på barnens skapelser, en riktigt fin GOD JUL.
Barnen har här målat stjärnor ( precis som barnen är ) med en lysande färg, det var väldigt spännande .
Målat små lerkrukor, som vi sedan skapade till en klocka. Barnen dekorerade fritt.
Fjärde ljusstaken gjord, vi har jobbat med gips och gjutit dessa fina ljusstakar. Barnen fick välja om de ville ha en med värmeljus eller en med antikljus. Som sedan fick julfärger målade på och det sista blev att strö glitter på dem. Vi tände upp democh njöt av dem under vårat mellanmål, samtidigt spelades det julmusik.
Adventslyktor nr: 2.
Andra ljuset i advent har tänts, då passade vi på med att barnen gjorde ljuslykta nr 2. Här har barnen målat med lim på en glasburk, som de sedan rullat i flingsalt. Extra dekoration blev det med ett randigt snöre eller enfärgat barnen valde sitt. Så blev det ett naturmaterial med en cypresskvist. Dessa lyktor tändes när vi hade lucia 7/12 och lös upp så fint på förskolansbord
När andra ljuset brinner är snart Lucia här, hon bjuder oss på kaffe och bud om julen bär.
Mörkret tätnar i advent och vårt andra ljus är tänt. Barn har det svårt i världen. Gud bevare dem på färden.
Nu har Nisse varit igång med att busa på barnens toaletter, spännande ena toaletten fick dekoren Ruolf med den röda molen, den andra toaletten fick en snögubbe. Barnens reaktioner var kul att se, och höra deras funderinga och frågor som,
- Kom och titta, det har hänt något på toaletterna!
- Vad har han gjort?
- Varför kom han på natten?
- Vad fint han har gjort, till oss.
Idag så kom granen upp på förskolan, barnen hjälpte till att få ihop, och klä den. När den var färdigklädd så stod de och berömde granen. Granen står så grön och grann i stugan tralla lalalala........
Barnens ord:
- ÅÅÅÅÅ vad den blev fin, med alla lamporna.
- Kulorna är så fina.
- Våra snögubbar ( som vi inte kunde ha med på bilden eftersom det är bilder på barnen).
Då har vi tänt vårat första ljus i advent på förskolan, läst en bit av en dikt.
När första ljuset brinner, står julens dörr på glänt, och alla människor glädjas att få fira advent.
Vinden susar i advent och vårt första ljus blir tänt. Barn som har det svårt i världen, Gud bevare dem på färden.
Första julpysslet lagom till advent, blev det ljusstakar. Från start till resultat, vi har arbetat med naturmaterial till en viss del.
Förskolan skall ge varje barn förutsättningar att utveckla. Förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, materila och redskap ( Lpfö18, s. 14).
Förskollärare ska ansvara för att, barnen aktivt deltar, samvaron i barngruppen ( Lpfö18, s. 12).
Adventsfint på förskolans kök.
Barnkonventionen.
Vi uppmärksammade Barnkonventionens dag som var 20/11, vi tycker att en dag är för lite så vi jobbade med den en hel vecka. Vi har tittat på filmer, lyssnat på sånger och pysslat. Vi har pratat om Barnens rättigheter, här kommer några artiklar.
* Barnen har rätt till att vara trygga på förskolan, ingen får slå mig.
* Alla barn har rätt att få lära sig saker och att leka.
* Alla barn har rätt till ett/sitt namn, sjukvård.
* Barnens bästa skall alltid komma först.
* Barnen har rätt till lek, vila och fritid. Alla barn har rätt att få kärlek.
Detta är några av de 54 artiklarna som finns, 2020 blev/är barnkonventionen en del av svensk lag.
Här kommer lite av barnens pyssel, allt kan vi tyvärr inte lägga ut p ga de är bilder / namn på barnen det stannar på förskolan.
Här har barnet gjort nyckelband av pärlor, dessa färger ingår i barnkonventionens artiklar.
Barnen har här gjort sina handavtryck, de har fått valt tre färger ur deras nyckelband. Sedan har vi skrivit några artiklar från barnkonventionen och klistrat in. Barnen har här lärt sig turtagning, gemenskap alla är olika fast lika.
Idag har vi pysslat och uppmärsammat halloween. Barnen har varit kreativa och fantasin har sprudlat.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
Nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära.
Att utveckla fantasi och föreställningsförmåga.
Förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjäp av olika tekniker, material och redskap.
(Lpfö 18. s. 13 - 14 ).
Hösttavlor.
Här har barnen jobbat med höstens färger. Genom att skapa en björkstam och sedan dekorerat med ett material som heter majsstärkelse, som de limmade fast.
De stora barnen gjorde höstträd, och de mindre barnen gjorde lövhögar.
I förra veckan när vi var till skogen och hälsade på hos Nils Karlsson pyssling, hade han fått ett brev i sin brevlåda. Brevet var till oss barnen han hade gett oss en uppgift, om att plocka naturmaterial. Av dessa naturmaterial ville han att vi skulle skapa olika skapelser av. Barnen satte igång direkt med att plocka pinnar, kottar, mossa, barr, stenar och mycket mera som de hittade i skogen, allt tog vi med oss hem till förskolan. Så i veckan skapades det olika alster av barnen, de var så produktiva/kreativa att skapa och fantasin sprudlade ut. Här är barnens verk.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
* Fantasi och föreställninsförmåga
* Förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap
* Nyfikenhet, kreativitet lust att leka och lära
( Lpf 18, s. 13 - 14).
Dagens ros.
Här klappar vi oss (personalen) på axeln, vi har fått dagens ros av någon. Som uppskattar vårat jobb, TACK.
Välkomna tillbaks och kika in till våran blogg hösten 2023, på kvarsebo förskolan. Här har vi börjat med att jobba med färgen röd, som kommer att ligga fram ett tag. Vi började med att göra ett rött äpple, barnen har duttat med en skumgummibit doppat i röd färg. Efter en mall, sedan har vi tagit bort det översta pappret och fått fram det fina äpplet, lilla kvisten som är en bit piprenasre har barnen limmat fast och det lilla lövet. Sedan sista piffet på alsterna har barnet limmat en svart ram runt. Barnen har jobbat med olika material, och turtagning.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. ( Lpfö 18, s. 14).
Havet.
Vi fortsätter med vårat tema vatten, som barnen fyller på med olika saker som finns i vattnet. Nu har vi kommit fram till vad som INTE ska finnas i vatten SKRÄP! Vi samtalade runt detta.
Barnen har fått måla olika skräpoch sedan satt fast det i vårat hav, som vi kommer att jobba vidare med. Vi har även varit vid våra kärl och källsorterat, det skräp som vi hade md oss.
Plantering.
Här barnen fått plantera i petflaskor som de har haft med sig hemmifrån, och sedan dekorerat sin kruka valfritt. Det som har blivit sått är ätbar krasse. Vi har pratat om vad behövs för att frö skall gro? Barnen svarar: jord, vatten, ljus och värme.
förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla, förståelse för naturvetenskap, kunskap om växter och dess kretslopp (Lpfö18, s. 14)
Påsken på ingång, då pysslar vi påskens/vårens tecken. Iolika material och verktyg. Bild ett har barnen målat ett fligolitägg och dekorerat efter eget tycke. Bild två så har barnen tryck tulpaner med hjälp av en gaffel, slutligen den tredje bilden där har vi kokat riktiga ägg och barnen dekorerat. Så bara att mumsa i sig sitt findekorerade ägg i påsk. Vi pedagoger och barn önskar er alla en riktig fin påskhelg.
Vattentemat på förskolan fortsätter, barnen uppskattar vår ideer/aktiviteter som vi lägger fram. Alla åldrarna på barnen är med i temat. Här har vi vik pappersbåtar till de mindre, och de större fick vika sina egna i ett valfritt färgat papper. Genom en film fick de instruktioner hur de skulle vika dem.
De mindre fick måla sina båtar, för att sedan se om de flyter i det fina blåa havet. En kort stund flöt de sedan ville barnen putta så de åkte fram då tog det in vatten och sjönk. Vi löste det med att ta fram plastbåtar och leken fortsatte, vattnet var magiskt för de gula båtarna blev gröna när de kom under vattnet. TITTA våra händer är blåa!
Här har barnen skapat en annan båt, i andra material/verktyg. Målat, limmat, klippt för att sedan dekorera sitt segel efter sin fantasi.
Rocka sockor.
21 mars uppmärksammade vi, Världsdagen för down syndrom . Genom att ta på sig olika sockor, är man med att uppmärksamma människor med down syndrom.FÖR ALLAS LIKA VÄRDE.
Bläckfiskar.
Vi fortsätter med vårat tema VATTEN, idag har barnen skapat sina bläckfiskar. Som skall få dekorera havet som barnen har målat tidigare.
Fettisdagen.
Sportlov för skolbarnen, då jobbar vi tillsammans förskolan och fritids. Så är det också fettisdagen till äran och då tar jag med några barn och pysslar semlor, barnen skrattar när jag säger att bomullet är grädden. Barnen fick en färdigmall som de ritade av och klippte ut, limmade först underdelen, sedan "grädden", sedan var det dags att limma överdelen och sist men inte minst strö på glitter. De blev så fina eller?
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap ( Lpfö 18, s. 14).
Skapa, konstruera: Semlor
Material: Pappersmall, färgat papper, glitter, bomull, lim
Redskap: Sax, penna, sudd
Alla hjärtanpyssel.
Idag har vi pysslat till alla hjärtans dag som är imorgon, barnen har använt sig av olika material och tekniker.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmågan att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap ( Lpfö 18. s. 14).
Vi jobbar med vatten här har barnen skapat sina egna saltkristaller, och valt att hälla karamellfärg i. Barnen har valt sin färg på piprensaren, barnen har tittat i luppar på hur iskristallerna ser ut. Efter har barnen ritat iskristaller på svart papper och med en silverpenna.
I läroplanen står det att barnen ska få en förståelse för enkla kemiska processer och fysiska fenomen.
Idag har vi prövat en ny teknik, genom att måla med salt. Barnen fick en färdig bild med en fisk, som de sedan skulle dra lim på runt konturerna, efter var det salt som skulle läggas på limmet och slutligen var det målning av vattenfärg.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att bygga, skapa och konstruera av olika tekniker, material och redsakp ( lpfö 18, s. 14).
Matematik.
Idag har vi haft lite gruppmatematik, där vi har tränat/pratat om olika former, antal och färger. Barnen fick klippa ut alla former för att sedan titta på sniglarna och hitta hem rätt form, som de sedan klistrade dit. Efter klippte barnen ut bilderna, och valde sin bakgrundsfärg och klistrade dit bilderna på. Även tränat på att skriva siffror (dagens datum). En kul och uppskattad uppgift tyckte barnen.
"Förskolan skall ge varje barn förutsättningar att utveckla, förståelse för rum, grundläggande egenskaper hos mängder, mönster och antal. Samt att resonera matematiskt om detta".
Stentroll.
Här har vi varit ute i vårat närområde och barnen har plockat sina egna stenar, för att skapa sina fina troll. Håret är av äkta fårull som vi har fått av en förälder som har en får gård som vi har varit och besökt tidigare.
kanelbulle.
Här har vi bakat kanelbullar på kanelbullens dag, i trolldeg. Ser verkligen verklighetstrogna ut.