POPCORN.

Barnens sådd har kommit upp fint.

Idag har barnen planterat pocornkärnor, många frågor kom det. - kommer det att växa popcorn? -Kan man verkligen plantera popcorn? - Vilken färg  har popcornblomman? - Kommer det verkligen att komma popcorn, riktiga? 

Idag har vi jobbat med fjärilens livscykel, från ägg till en fin fjäril. På sommaren parar sig fjärilen med varandra och sedan lägger honan ägg på ett blad. Honan dör efter parningen och hanen dör efter några veckor. Äggen kläcks och larverna börjar att äta på bladet/växten.
 

          PÅSKPYSSEL.

  Rocka sockor.

21 mars, är det världsdagen för Downs syndrom, vi uppmärksamma det genom att visa vårat stöd. Att bära olika strumpor, vi rockade sockor.  Det är en dag då vi hyllar olikheter och slår ett slag för alla människors LIKA VÄRDE! 

             GRUPP.

Vi fortsätter med att skapa vår hästgård, med att använda oss av en annan teknik/material. Barnen har även inrett stallet med boxar, och så har de målat och limmat hinder. 

MATEMATIKENS DAG.

Den 14 mars uppmärksammade vi matematikens dag, med ett häfte som 6/5- åringarna fick jobba med. Några exempel vad häftet, innehöll var att skriva siffror, göra samma mönster, dra streck fron 1- 10, måla vagnar i rätt sifferfärg och avslutade med att klippa olika former i olika papper och limma på ett nytt papper. Dessa olika former formades till en lite mus.

                GYMNASTIK.

                GRUPP.

Grupptorsdag på fm, ihopsättning av toarullar till en häst. Medans man väntar målade barnen sadlar. Vi använder oss av en hel del olika material. 
Toarullar - blev kropp och huvud
Flaskfärg - målade kroppsdelarna
Filttyg - träns och öron
Tuschpennor - måla ben 
Pärlor - dekoration på träns
Limpistol/limstift - ihopsättning
Vaddkulor - huvud och ben
Garn - till man, lugg och svans
Plastögon 
       
                     Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla, sin förmåga att bygga, skapa och konstruera 
                     med hjälp av olika tekniker, material och redskap ( Lpfö 18, s. 14).

                UTELEK.

Utelek, snön smälter bra nu i solen och lämnar härliga pölar efter sig och det går att gräva i sanden några centimeter ner. Barnen blir härligt smutsiga av vatten och sand = geggiga kläder, kul har de och de bryr sig inte utan bara skratta och säger - OJ! jag blev visst lite blöt och smutsig, men det gör inget :D. Barnen bygger kanaler, sjöar ( Bråviken ) och kör med båtar och bilar som sätter sig fast i geggan. Men det löser de med att bärgningsbilen kommer och drar upp fordonet eller en helikopter kommer flygandes, fantasierna bara blommar ut ur barnens munnar. Leken är viktig och lärorik/lärande. 

            GYMNASTIK.

gymnastik, med olika lekar efter barnens önskemål. Under lekarna tränade vi på siffror, färger och turtagning.

            FETTISDAGEN.

Idag var det fettisdagen, då blev förskolan bjudna av hemkunskapseleverna på goa semlor ( som de har bakad själva, även gjort mandelmassan själva ).

            SPORTLOV.
 

Sista sportlovsdagen är kommen. En snögubbe blev byggd, och ett litet pyssel blev också gjort idag vårblommor. Nu vill vi ha VÅR!!!

           SPORTLOV.

Barnens önskan om pyssel, blev av vilken glädje de gav i sina ansiktet. Idag reste vi upp till rymnden. Vi gjorde olika farkoster, dekorerade dem hej vilt. Det var rena rama fantasin på barnen, oj vad duktiga de var på att skapa med olika material som vi plockade fram. Barnen diskuterade med varandra medans skapandet flödade, skrattade och hade kul hjälpte varandra.
Även idag jobbade vi ihop med fritagänget. 

SPORTLOV = mindre barn i huset, så vi jobbar tillsammans med fritabarn och personal. Idag blev det värsta pysseldagen med fritabarnen. Här jobbar vi med olika material och egen fantasi för skapande, barnen gick in 100 % med att få det fint. FINT BLEV DET 
Kakfat i tre våningar, giraffer och en panda, toppdag. Kan vi pyssla imorgon också? Självklart så fixar vi fram något nytt pyssel till imorgon ( barnens inflytande ). 

                 17/2-22.

Torsdag och dags för grupp, vi fortsätter med hästtemat. Idag påbörjade barnen med att tillverka sina hästar, utav två pappersrullar som de målade i den färgen som de ville att sina hästar skulle ha. Till mulen anväder vi en lite större modell av flirtkula, en del av barnen målade den i samma färg som hästen, en de ville att den skulle vara vit fast hästen hade en annan färg. 
Så av två toarullar ska det bli en häst till slut. 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utvecklasin förmåga att bygga och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. Självständighet, nyfikenhet, att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, reflektera, lyssna  och fantasin,  (Lpfö 18, s. 13,14). 

 

                 16/2-22.

Gymnastikdag för de största barnen nere i gymnastikhallen. Förra passet önskade sig barnen att vi skulle leka och spela innebandy, vi tog det till oss och uppfyllde barnens önskan (barnens inflytande). Vi hann med fem olika lekar, och så avslutade vi med innebandy för de barnen som ville, de andra barnen hoppade från ribbstol ner på en tjock madrass. De lekar som vi lekte var: fågelboet (musik till), förstelnade, kom all mina fsk barn (under denna lek tränade vi på lägesorden), under hökens vingar kom (tränar vi färgerna och pomeri possa (här tränar vi minnet). Barnen var så duktiga och glada, att vi hann med allt.   -  Sååååå roligt det var idag!!! - Kan vi spela innebandy nästa gång också och leka några lekar? :)

                 14/2-22.

Idag är det alla hjärtans dag, då har barnen pysslat sina hjärta till denna dagen.

Grupp idag fortsatte vi med temat hästen, barnen pysslade rosettpris till ders hästar. Vi forsatte även att måla på våra byggnader och staket. 

             Grupp 27/1-22.

Vi fortsätter med vårat temaarbete med hästen. Barnen använder sig av olika material, jobbar i grupp eller enskilt. Barnen konstruerar olika byggen, barnen är peppade och har ett stort intresse för detta tema. 

   Rörelsespel

     Grupptorsdag.

Idag var det grupp, barnen har påbörjat sitt skapande till vår hästgård. Barnen arbetar i grupp i olika materialer, övar på samarbete och att fungera i grupp och enskilt och att det finns gemensamma regler, ta in instruktioner.

     Har bara lekt idag.

        Gymnastik.

Gymnastikstund i gymnastiksalen som barnen längtar till. Idag övade vi på koordination och lära känna vår kropp. Vissa övningar var lite kluriga för en del. Det var svårt och roligt och barnen skrattade glatt under lektionen. Vi avslutade med två lekar som barnen önskade, Under hökens vingar kom ( tränar färger )  och Kom alla mina förskolebarn. 

Förskolan skall ge varje barn förutsättningar att utveckla, motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande (Lpfö 18, s. 13).

        Fingerfärdighet

Idag var det några barn som ville pärla. De blev inspirerande av bilder som stöd för pärlande. Barnen tränas i finmotorik och tålmod.

     Lek med snö

           20:de december.
 

Idag räknade vi hur många dagar det är kvar tills tomten kommer, dt är bara en hand. Nissebrevet idag handlade om att Nisses kompis skulle komma på besök. Det plingade i vår klocka och det var självaste TOMTEFAR som kom och hälsade på. Inte nog med det han hade julklappar med sig som skulle stanna kvar på förskolan. Utom ett paket som ett barn fick och det fick följa med hem. 
Julklapparna beståd av nya spel och puzzel, som barnen började med på en gång.

           16:de december.

Femåringarna skapade tomtehuvuden.
(det blev två inlägg idag 16/12)

Nissebrevet  baka pepparkakor, för fyraåringarna och småttingarna som inte var med på pysseldagen i tisdag.

           15:de december.

Idag blev femåringarna inbjudna för att titta på ett julspel i kyrkan. Det handlade om Emils Jul i Katthult . Barnen uppskattade julspelet.
Idag kom det ett nytt Nissebrev till barnen. Dagens uppdrag var att ta ett fint julkort på barnen vid granen.  Barnen med personal vill önska er alla föräldrar en riktigt GOD JUL (bilden kan ses på förskolans entredörr).

Idag hade femåringarna pysseldag med skolan. Detta var en station att skapa julgranar i olika material, en station bakades det pepparkakor, en annan station tillverkades det änglar och blommor. Den sista stationen besökte barnen tomteland och hade jullekar.

Julen närmar sig och tomteNissen tyckte att det var tid med att skriva önskningslistor.

           9:de december.

Idag fick barnen i uppdrag av Nisse att plocka fram granen och att pynta den fint. Ja och fin blev den.

           8:de december.

Idag kom det ett brev från vår Nisse och där stod det att nu börjar han att få julkänslor. Så det blev gymnastik med julmusik, barnen blev glada. Vi hade pratat om Rudolf med den röda mulen att det fanns en sång om honom (skratt ifrån barnen). Ett barn drog en julklapp och däri var det en pärlplatta med Rudolf. Så vi började gymnastiken med att lyssna på Rudolf med den röda mulen. 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla, motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande. Rörelse, musik och dans (Lpfö 18, s. 13.14).

           Luciatåg.

Snart har vi lucia framför dörren, vad passar inte bättre då att barnen fick skapa ett eget luciatåg. 

           7:de december.

Idag fick barnen ett nytt brev av vår TomteNisse. Idag var det ett kul experiment med godis och vatten, en ring av godiset la vi runt i en djup tallrik. Sedan värmde vi på vatten i vattenkokaren och hällde det över godiset och det blev ett fint mönster av det. Vi prövade att göra ett till men nu med kallt vatten, och det blev lika bra. Barnen tyckte att mönstret blev finare i det kalla vattnet.

          Bygge/skapande.

Här leker barnen med hästar, och har byggt upp en hage med småhagar i. Men vad de inte såg medans den byggdes var att det blev en gubbe, till de såg bilden. 
- Men vad konstigt vi bara byggde så blev det sådär.
- Ja vi skulle ju bara bygga en hage till hästarna.
- Jaaa, men det blev ju jättebra, en gubbhage kan vi säga att det är till våra hästar. 
De andra barnen kom också och tittade, efter att de barn som byggt ropade på dem.
- Kom och titta på vår hästhage, om ni inte ser att det är det titta på bilden så syns det.
De fick beröm av de andra barnen, med ett  - Vad coolt! 

             6 december.

Då var det måndag, barnens förtjusning vår TomteNisse är tillbaks till oss på förskolan efter att ha varit hemma hos tomtefar. Nisse hade idag bestämt att det var dags att fixa till lite julkort, materialet var serverat i köket. Fanns en hel del att välja mellan. Barnen la ner mycker arbete med dem och var noggranna.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla, nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära (Lpfö 18, s. 13).
 

            Slut på veckan.

Vi avslutade veckan med att måla med vattenfärg, det blev fina snögubbealster. Barnen klistrade dit en ram runt sina verk. Med att arbeta / skapa / konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. 

Barnen övade i tekniken att få färg på penseln. Mycket vatten på penseln gav en ljusare . nyans, och mindre vatten på penseln gav då en mörkare nyans. 

            3 december.

Idag kom det inget brev ifrån Nisse, barnen blev lite besvikna. Underlunchen pratade vi om honom, vart han har tagit vägen, vi tror att han har åkt hem till tomtefar för att ha lite fredagsmys, så berättar han nog om oss på kvarsebo förskolan vilka fina/duktiga barn det finns där. Vi samtalade mycket runt omkring Nisse och barnen hoppas att han kommer tillbaks på måndag igen med nya brev. Det blev prat om hur stor han är, vilken fär han har på sina kläder, ett barn hade sett att han hade gröna det flesta trodde att han hade samma färg som den riktiga tomten RÖD. Paket i vår kalander fanns det i alla fall, vilken tur att han lämnade den.

Förskolan skall ge varje barn förutsättningar att utveckla ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften (Lpfö 18, s. 14).

           2:a december.

          1:a december.

Första december, då blev det första lucköppning i vår kalender och den första julklappen delades ut. Även ett Nissebrev hade kommit och Nissen har flyttat in på förskolan och kommer att stanna hos oss till julafton. Han kommer att lämna ett brev till oss varje dag, med experiment, pyssel eller bus. Idag blev det ett bus till skolan. Han sover om dagarna och vaken om natten väldigt spännande tyckte barnen.

           Vättetomte.
 

Idag har några av barnen gjort sina tomtevättar, av sina kottar som de har plockat i vår närliggande skog. Barnen har använt sig av olika material och tagit in instruktioner.

        Grupp för
         för 5-åringarna

Grupp med de lädsta barnen. Vi pratade om hästen vad familjemedlemmarna heter, hur mycket de äter/dricker, hur många raser det finns, hur länge hästen funnits mm mm. Vi pratadeäven om några delar på hästen, pedagog skrev orden på whiteboardtavla och barnen fick hitta ordet på sina papper. Sedan skulle det dras streck till rätt del. 

       Gymnastik.

Första gymnastiken för denna termin, LYCKA äntligen som barnen har längtat att få gå ner till gymnastiksalen. Vi började med lite uppvärmning. Som sedan gick över till samarbetsövningar i par genom att rulla en boll till varandra så rakt som möjligt. Sedan fortsatte vi med lägesord forfarande jobbade barnen i par, några fixade det galant några fick vi ge lite extra hjälpa till. Barnen fick ställa sig framför/bakom sin kompis, på sidan, rulla och under det svåra blev över sin kompis. Men det löste sig med att man kan lägga sin hand över kompisens huvud och då blir det över. Sedan blev det lite dansrörelser efter film, skoj.
Ett barn ville ha dansstopp så det avslutade vi tiden i hallen med.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utvecka sin förmåga om motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt  förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande (Lpfö 18, s. 13).

      1:a adventspyssel.
 

Nu har vi börjat med lite julpyssel, det försat blev adventspyssel första ljuset tänt i våra kransar.Vi har använt oss av lite olika material, som lim, färg, glitter, paljetter, pensel och utstansade stjärnor. Vi tränade på att ta in instruktioner och vi hade en mall på hur ungefär resultatet skulle se ut efter barnens egna öon,  och vänta på sin tur.

Förskolan ska ge varjre barn förutsättningar att utveckla sin, förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika teknker, material och redskap (Lpfö 18, s. 14).

    Frågor om vad som är bra att ha om man går ute i mörkret.

En liten kylig dag i skogen, med lek, fruktintag och en lite tipspromenad om hur viktigt det är att synas nu när det börjar bli mörkt tidigt om dagarna. Barnen visar stolt upp sina nya fina reflex, vi satt fast dem på deras jackor.

Skogstur.

     Barnkonventionens-dag 20/11.

På lördag 20/11 är det barnkonventionens dag och den vill vi uppmärsamma genom att vi har pratade om barnens rättigheter, barnen pärlade ett armband och varje färg har en betydelse/rättighet. Barnen fick med sig lappen hem, som ni föräldrar kan prata om det med era barn.  

        LYKTOR
 

Idag har vi tittat ut genom våra fönster och sett hur alla löven från träden har fallit ner. De står ensama och nakna, det ser ut som om de fryser, de ser ledsna ut, och vad mörkt det är.
Vi tittade sedan på vårat träd som vi har "årstidträdet" inne, även de bladen hade fallit av. Vi bestämde att vi skulle lysa upp trädet med lyktor. Så barnen började färglägga lyktor och klippte ut dem och sedan satte vi upp de i vårat träd. Vips så blev det liv i trädet, och det blev väldigt fint.

Regnpyssel.

Idag har vi pysslat regnalstrar, fina blev det och som vanligt var barnen så duktiga och tålmodiga. Vad behöver man ha på sig vid regnväder? - Regnkläder, gummistövlar och kanske ett paraply.  Vi har tränat att ta instruktioner, arbetat med olika material och så har vi hjälpt varandra. Denna vecka har det varit höstlov, så de barn som har frita har vi haft på förskolan. Roligt tycker de "små", vi tror att även de stora tycker att det är roligt att vara med oss. Till mellanmål blev det pannkaka och sylt, väldigt uppskattat.

Halloween/maskerad disco.

Maskerad/halloween disco på förskolan/skolan, vi firade denna dagen tillsammans med skoleleverna. Det bjöds på popcorn, saft och discomusik, mycker uppskattat av barnen. De hade så kul. 
Innan vi samlade ihop oss med skolan, var det lunch. Barnen hittade spindlar på  några stolar, ett barn hittade en spindel på toaletten i toalettpappret satt den, två barn skulle ta morotstavar och där låg en spindel gömd under morötterna.  Så kom vi till mjölken som skulle hällas upp, - men oj vad är det här för mjölk (barn)???? Ingen vanlig mjölk i alla fall (barn)l! 
- vem har gjort mjölken rosa? Den ska  ju vara vit, men den smakar som vanligt, skratt( barn). 
- vem har busat med oss (barn)?
- oj en spindel ligger under tallriken (barn)!
Detta pratades det om hela eftermiddagen, vem har gjort mjölken rosa och vem har lagt ut spindlar på stolarna och i morötterna, och under tallrikarna, på toaletten (barn)????  

Halloweenlyktor.

Barnen har målat halloweenlyktor, till mellanmålet var det lite mörk ute och lamporna släcktes ner i köket. Lyktorna tändes upp, Barnen kom in en efter en och sa
- oj vad mysigt du har gjort
- åååå det är våra lyktor, får vi ta hem dem idag?

Ja det fick barnen göra,och  de visade stolt upp sina lyktor för sina föräldrar.

Man blir så glad när man ser barnens  glädje, när de visar upp sina verk.

 Höst.

Idag var det ruskväder på förmiddagen, vi valde att vara inne och jobba med skapande. Barnen fick gå ut och plocka två stora löv på vår gård. Vi pratade om vädret som vi hade idag, regn. Vad behöver man ha när man år ut i regnväder? Barnen svarade regnkäder, gummistövlar, regnmössa och det var ju helt rätt. Men om man bara ska gå till affären eller gå till bilen, vad kan man ha då om man inte vill ta på sig alla regkläder? Gummistövlar! Ja det är också rätt, men något som man kan hålla i hande och ha över huvudet som man fäller upp? PARAPLY!
Det är precis det vi ska skapa en regnteckning med paraply.

Barnen skapade sin teckning efter instruktioner och genom att titta på en bild, baren har använt sig av olika material och tekniker.

Förskolans arbete ska inriktas på att ge utrymme för olika kunskapsformer och att skapa ett lärande där dess former balanseras och blir en helhet. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande (Lpfö 18). 

Nalledagen.

Idag har vi firat den internationella Nalledagen på förskolan, alla barnen fick ta med sig sig älskade nalle hemifrån. 
Vi har sjungit om nallen, vi har dansat nalledansen och vi har ätit en god fruksallad. Vi tittade vilka frukter det fanns med, barnen kom fram till att det var sex frukter, det var så mumsigt tyckte barnen och vilket bra kalas det blev för alla våra nallar.

En kramgo nalle är många barns bästa vän då den ger trygghet och värme. Nalledagen firas 27 oktober varje år sedan 1998. Nallen har sedan 2001 haft sin egna födelsedagssång som är Bamsefars födelsedag. 

Nallar har funnits sedan slutet av 1800-talet.
Vi uppmärksammar den internationella nalledagen då vi vill visa hur viktiga nallarna har varit för oss under vår uppväxt.

 Förskolans arbete ska inriktas på att ge utrymme för olika kunskapsformer  och att skapa ett lärande, där dess former balanseras oc blir en helhet. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande (Lpfö 18).
 

Halloweenpyssel.

Idag började vi med lite halloween pyssel, barnen tycker det är skoj med pyssel och de är så duktiga på det. Vi jobbade med olika tekniker, samtidigt med ett av detta pyssel tränade vi på finmotorik med sax, och turtagning med att vänta på sin tur. Barnen hjälper även varandra (värdegrund).

En tur till skogen.

Idag tog vi en promenad till vår närliggande skog, som vi kallar för Guldgropen. Barnen lekte och byggde kojja. Vi hittade en liten groda som vi fotade, barnen tyckte att vi skulle sjunga något om en groda. Sångerna som barnen kom på var Jag heter Karl-Oskar och Små grodorna. Barnen tyckte att grodan var väldigt söt. 

           Hösten

Idag har vi pratat om höstens fina färger på träden utanför våra fönster. Här har barnen skapat sina egna fantasiträd, men de har hållt sig till höstfärgerna. Vi har jbbat med två olika material/teknik.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att bygga skapa och konstruera med hjälp av olika tekninker, material och redskap (Lpfö 18, s. 14).

Källsortering.

Här har vi pratat om hur viktigt det är att källsortera. Alla barnen fick ta två saker ur vår låda som vi hade blandat ihop med olika sopor. Sedan gick vi ner till våra kärl som vi har bakom skolan, barnen fick titta på bilderna som satt på kärlen och fundera på vart de skulle lägga sitt skräp som de hade valt. Det klarade de superbra. 

Lövgubbar.

Här har barnen varit ute och plocka sina egna fina höstlöv, som vi sedan pysslade med. Vi hade tema höstfärger, barnen valde att ha orange bakgrund, vi använde oss av olika material. Ett av barnen ville döpa sina löv, det följdes av att alla barnen ville göra detsamma. Hjälp av en pedagog kom de en och en och fick hjälp med att skriva namnen på sina lövgubbar/gummor.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla, förmåga att skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap ( Lpfö 18, s. 14 ).

Morötter
 

8 september skördade vi de sista morötterna som barnen sådde i våras i våra pallkragar. Morötterna var i olika storlekar och former, hur kan det bli så?? Hur kan det bli så konstig morot?? Det ser ut som om den har två ben, hur kan det bli morötter av de små kulorna som vi satte ner i jorden?? Oj! Vad goda de är, mycket godare än de som kommer ifrån köket och affären. Många frågor blev det, och barnen riktigt njöt av sina egenodlade morötter.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla, förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik  ( Lpfö 18, s. 14 ).

KLOROFYLL
.

Vi har pratat om hur bladen får sina fina färger om hösten, barnen har även gjort om vårat årstidsträd från ett blommigt somrig träd till ett färglatt höstträd.
När det blir kallt på hösten, så förbereder sig träd/buskar sin vintervila och tappar sina löv. Växterna fångar upp ett ämne som heter klorofyll (mat)in i stammen/roten för att klara sig hela vintern. På så sätt blir det ingen näring kvar till löven och då får löven sina fina färger och till slut dör de och faller ner på marken.
Nu anpassar träden till vintern, det är därför lövens färg ändras. Höstlöven befinner sig i en färgskala från ljust gul till mörkt röd.
Varför blir det så??? Det finns ett ämne i löven som heter klorofyll, och det ämne minskar på hösten. Solen och de ljusa dagarna minskas och  blir kortare. Då produceras INTE klorofyllet. Men på sommaren är det längre ljusare dagar och solen skiner och det är varmt, då fylls klorofyllet ut till grenar  och de får näring och då kommer det nya fina löv (som man för oss) och håller då löven gröna och fina.
Vi har även lärt oss hur man tecknar, höst och månaden september.

Föskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla, förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. ( Lpfö 18, s. 14 ).
 

        MYRA

Vi har arbetat med myran i några veckor, nu har vi kommit fram till myrans boende. Barnen målade myrstack med alla rum som finns inuti, de fick även vetskap om att myrstacken även byggs under mark inte bara den vi ser. Myran kan även vara under vatten ca 14 dagar, den har som tre kroppar, myrstacken har en drottning, flygmyrorna som vi ser de blir nya kronprinsessor eller prinsar. Ja en hel del har barnen lärt sig om den lilla myran, som är stark och de bygger broar med varandra,pratar med antennerna, drar pinnar till stacken, drottningen lägger 300 ägg under sommaren, under hela hennes liv kan hon lägga 600 000 ägg och hon blir gammal och äldst i stacken. I stacken kan det bo ungefär 500 000 myror. Barnen målade en myra, har gjort myrans livscykel,  ägg-larv-puppa-myra. Det finns ca 60 olika myrarter.

* Förskolan ska ge varje barnförutsättningar att utveckla, förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp, lpfö18

      Vi firar förskolans dag

idag har vi firat Förskolans dag, med maskerad. Vi hade ansiktsmålning, skattjakt, såpbubbelblåsning, dansstop. Det blev mumsiga fruktspett, efter lunchen bjöds det på glass man kunde välja på pippiglass eller bamseglass.  

      Tema får
 

Vi har haft tema fåret i några veckor, igår avslutade vi med att barnen fick skapa får. Vi använde oss av olika material.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekninker, material och redskap (Lpfö 18. s. 14).

      
 Äggjakt i skogen

Välkommen till förskolans blogg!

Idag hade vi äggjakt i skogen vid Christina gården, hönan Agda hade tappat bort sina 20 ägg precis lagom till påsk ackackack.  Vilken tur att barnen ifrån Kvarsebo förskolan kom upp precis idag, för Agda hade lämnat en lapp om sina ägg som hon hade tappat. Agda vore tacksam om barnen kunde hjälpa henne att hitta alla äggen, och vid alla ägg fanns det en lite överraskning. Barnen letade och letade tills alla ägg var funna, extra roligt var det med överraskningen. När vi samlat ihop alla ägg, så fanns det ännu en överraskning som Agda hade gömt, som barnen också fick leta efter. Den sista överraskningen var en korg med FRUKTSPETT så gott det var att mumsa i sig dem i solen. 

       Äggmålning

Idag så ha barnen fått måla sitt personliga ägg till påsk, som de fick ta med sig hem. Att måla med tusch på ägg, gav barnen en annan dimension i sitt skapande. Kreaktionerna blev färgglada och unika.

En stor rubrik.

En stor rubrik.

En stor rubrik.

Välkommen till Kvarsebo Förskolas blogg. Vi kommer inom kort publicera inlägg här som berättar mer om vår verksamhet.

Varmt välkommen att titta in här om en stund igen!

Läs hela inlägget »