Höstterminen 2023.



Välkomna tillbaks och kika in till våran blogg hösten 2023, på kvarsebo förskolan. Här har vi börjat med att jobba med färgen röd, som kommer att ligga fram ett tag. Vi började med att göra ett rött äpple, barnen har duttat med en skumgummibit doppat i röd färg. Efter en mall, sedan har vi tagit bort det översta pappret och fått fram det fina äpplet, lilla kvisten som är en bit piprenasre har barnen limmat fast och det lilla lövet. Sedan sista piffet på alsterna har barnet limmat en svart ram runt. Barnen har jobbat med olika material, och turtagning.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. ( Lpfö 18, s. 14).
Havet.

Vi fortsätter med vårat tema vatten, som barnen fyller på med olika saker som finns i vattnet. Nu har vi kommit fram till vad som INTE ska finnas i vatten SKRÄP! Vi samtalade runt detta.
Barnen har fått måla olika skräpoch sedan satt fast det i vårat hav, som vi kommer att jobba vidare med. Vi har även varit vid våra kärl och källsorterat, det skräp som vi hade md oss.
Plantering.

Här barnen fått plantera i petflaskor som de har haft med sig hemmifrån, och sedan dekorerat sin kruka valfritt. Det som har blivit sått är ätbar krasse. Vi har pratat om vad behövs för att frö skall gro? Barnen svarar: jord, vatten, ljus och värme.
förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla, förståelse för naturvetenskap, kunskap om växter och dess kretslopp (Lpfö18, s. 14)
Påskpyssel.



Påsken på ingång, då pysslar vi påskens/vårens tecken. Iolika material och verktyg. Bild ett har barnen målat ett fligolitägg och dekorerat efter eget tycke. Bild två så har barnen tryck tulpaner med hjälp av en gaffel, slutligen den tredje bilden där har vi kokat riktiga ägg och barnen dekorerat. Så bara att mumsa i sig sitt findekorerade ägg i påsk. Vi pedagoger och barn önskar er alla en riktig fin påskhelg.
Vattentema.

Vattentemat på förskolan fortsätter, barnen uppskattar vår ideer/aktiviteter som vi lägger fram. Alla åldrarna på barnen är med i temat. Här har vi vik pappersbåtar till de mindre, och de större fick vika sina egna i ett valfritt färgat papper. Genom en film fick de instruktioner hur de skulle vika dem.
De mindre fick måla sina båtar, för att sedan se om de flyter i det fina blåa havet. En kort stund flöt de sedan ville barnen putta så de åkte fram då tog det in vatten och sjönk. Vi löste det med att ta fram plastbåtar och leken fortsatte, vattnet var magiskt för de gula båtarna blev gröna när de kom under vattnet. TITTA våra händer är blåa!

Här har barnen skapat en annan båt, i andra material/verktyg. Målat, limmat, klippt för att sedan dekorera sitt segel efter sin fantasi.
En dag i skogen.

Här är vi ute i vår skog som ligger ett stenkast ifrån förskolan som har fått namnet Guldgropen, barnen leker och hittar på olika aktiviteter vi har även styrda aktiviteter t ex pratar vi om naturen, djuren och även utematematik. Frukten smakar godare ute i naturen. Våra fritabarn håller också till här, de bygger fina kojor som vi på förskolan kan ta del av att leka i, mysigt att krypa in.

Rocka sockor.

21 mars uppmärksammade vi, Världsdagen för down syndrom . Genom att ta på sig olika sockor, är man med att uppmärksamma människor med down syndrom.FÖR ALLAS LIKA VÄRDE.
Ett pyssel.

Ett pyssel av en sexåring ( lite hjälp av en pedagog), efter att ha tittat i en tidning/katalog och fick inspiration. Hon började med att rita av sina händer, och sedan klippte hon ut dem, här ville hon ha lite hjälp med att klippa. Sedan var det dags att limma ihop alla händer, hjälp med de första händerna. Så ville hon ha lite paljetter som klistardes dit, rosett ville hon ha hjälp med att rita men klippa gjorde hon själv. Den blev så fin, och hon så nöjd över sitt verk <3
matematikens dag 14 mars.


Idag uppmärksammade vi matematikens dag, genom att ge barnen ett eget litet ihopsatt mattehäfte. Ett lite enklare för våra mellanbarn färglägg den största/minsta och lite fler sidor och mer tänk och räknetal + tecken och skriva siffror till de äldsta. Det var mycket uppskattat och kul. De minsta barnen rullade en större tärning och räknade prickar, sedan fick de lägga pompom bollar på prickarna.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att urskilja, uttycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp (Lpfö 18, s. 14).
Bläckfiskar.

Vi fortsätter med vårat tema VATTEN, idag har barnen skapat sina bläckfiskar. Som skall få dekorera havet som barnen har målat tidigare.
Färdiga garnbollar.

Här kommer resultatet av barnens fina garnbollar . Vi har fått fina kommentarer av våra barns föräldrar, kul tack så mycket.
Garnbollar.

Här jobbar vi med garn, ballong och tapetklister. Vi skapar en fin garnboll i vårens färger, just nu ligger de på tork resultatet får ni följa oss här .
Sportlovsbak.


Fettisdagen.

Sportlov för skolbarnen, då jobbar vi tillsammans förskolan och fritids. Så är det också fettisdagen till äran och då tar jag med några barn och pysslar semlor, barnen skrattar när jag säger att bomullet är grädden. Barnen fick en färdigmall som de ritade av och klippte ut, limmade först underdelen, sedan "grädden", sedan var det dags att limma överdelen och sist men inte minst strö på glitter. De blev så fina eller?
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap ( Lpfö 18, s. 14).
Skapa, konstruera: Semlor
Material: Pappersmall, färgat papper, glitter, bomull, lim
Redskap: Sax, penna, sudd
Alla hjärtanpyssel.

Idag har vi pysslat till alla hjärtans dag som är imorgon, barnen har använt sig av olika material och tekniker.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmågan att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap ( Lpfö 18. s. 14).

Här har ett barn målat av en av sina saltkristaller, det såg ut som ett hästhuvud och ett katthuvud tyckte barnet, detta var väldig spännade och intressant tyckte alla barnen.

Vi jobbar med vatten här har barnen skapat sina egna saltkristaller, och valt att hälla karamellfärg i. Barnen har valt sin färg på piprensaren, barnen har tittat i luppar på hur iskristallerna ser ut. Efter har barnen ritat iskristaller på svart papper och med en silverpenna.
I läroplanen står det att barnen ska få en förståelse för enkla kemiska processer och fysiska fenomen.


Idag har vi prövat en ny teknik, genom att måla med salt. Barnen fick en färdig bild med en fisk, som de sedan skulle dra lim på runt konturerna, efter var det salt som skulle läggas på limmet och slutligen var det målning av vattenfärg.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att bygga, skapa och konstruera av olika tekniker, material och redsakp ( lpfö 18, s. 14).
Matematik.

Idag har vi haft lite gruppmatematik, där vi har tränat/pratat om olika former, antal och färger. Barnen fick klippa ut alla former för att sedan titta på sniglarna och hitta hem rätt form, som de sedan klistrade dit. Efter klippte barnen ut bilderna, och valde sin bakgrundsfärg och klistrade dit bilderna på. Även tränat på att skriva siffror (dagens datum). En kul och uppskattad uppgift tyckte barnen.
"Förskolan skall ge varje barn förutsättningar att utveckla, förståelse för rum, grundläggande egenskaper hos mängder, mönster och antal. Samt att resonera matematiskt om detta".
Stentroll.

Här har vi varit ute i vårat närområde och barnen har plockat sina egna stenar, för att skapa sina fina troll. Håret är av äkta fårull som vi har fått av en förälder som har en får gård som vi har varit och besökt tidigare.
kanelbulle.

Här har vi bakat kanelbullar på kanelbullens dag, i trolldeg. Ser verkligen verklighetstrogna ut.
Julgransplundring 2023.


Förskolans julkalender

Under december månad kommer vi att få uppdrag av Jultomten och alla hans vänner.
Julkalendern kommer att bjuda på mycket rörels och skapande. Genom brev och QR-kod från tomten kommer barnen få uppdragen.
Det först uppdraget var att barnen ska skapa en tomte att ha i sitt fönster hemma, som visar att vi är med och vill hjälpa tomten.