Matteformen kvadrat.

Idag har vi avslutat formen kvadrat, med att leta kvadrater i trädet och måla dem i grönt. Sedan räknade vi hur många det fanns, barnen kom fram till sju stycken. När alla former är målade ska vi räkna vilka former som det är flest/minst av.

Barnen utvecklar sin förståelse för form, antal, talbegrepp.

gymnastiksalen.

Idag har vi haft rörelse på förskolan, vi började med att prata hänsyn. därefter tog vi fram  lite redskap, bollar, bandyklubbor som barnen sköt i mål.
Vi pratade färger på våra bollar, barnen fick hämta färgen på bollen som pedagogen sa, även att lägga dem bakom, framför, mellan, på sidan och på. Vi räknade bollarna, barnen hämtade rätt antal bollar.
Babblarna som var med på denna stund var: Bobbo ( rörelse ), Bibbi ( matematik ), Doddo ( värdegrund ) Babba ( spårket ) och så Diddi ( skapande ) .

Alla hjärtanskapande.

Dag 1, Här har barnen målat röda hjärtan, som var utstansade . 
Dag två, Idag var det dags att fortsätta med hjärtan. Som de dekorerade fin med glasmosaik.

Vi jobbade med olika material och redskap, vi fick även in matematik. Barnen fick räkna till tio, det var så många mosaikstenar barnen skulla limma fast. Vi pratade vilka färger de hade valt.

           Skapande.

Här har vi använt oss av en dutt teknik på vår skapande dag, det är en skumgummibit som sitter fast på en vanlig klädnypa. Doppar den i färg och duttar på en färdigritat päron. Sedan klipps päronen ut efter att den har torkat, nästa steg var att limma fast den svarta ramen på ett vitt pappaer. Sist limmades skapelsen dit PÄRONET. Alsterna blev så fina, barnen stolta över sitt arbete.

          Matte, kvadrat.

Vi har börjat med matteformer, den första formen vi kommer att jobba med är  Kaj Kvadrat. Vi pratar om vad formen heter, hur den ser ut, och läste texten om Kaj Kvadrat. Sedan får barnen klippa ut formen, och limma fast den. Nästa steg var att rita formen efter de streckade linjerna, sista momentet var att rita en egen kvadrat och färglägga den i grönt ( ålder 3 - 5 år).
Vi har tränat på att ta in instruktioner, ha saxgreppe , klippa så nära kvadraten så att inget vitt syndes, turtagning, färg  och pennfattning.

         Nytt år 2024.

Nytt år och nya bilder kommer ni att få. Vi fick lite nysnö igen och plusgrader, vad passar bättre då än att pyssla ihop lite snögubbar med barnen. 
Det blev lite matte, övning på turtagning, öva klippning och ta in instruktioner, jobba med lite olika materual och redskap.

        GOD JUL.

Vi vill önska er alla som har besökt denna sida och skådat våra inlägg på barnens skapelser, en riktigt fin GOD JUL.

      Julveckan.

Barnen har här målat stjärnor ( precis som barnen är )  med en lysande färg, det var väldigt spännande .

Målat små lerkrukor, som vi sedan skapade till en klocka. Barnen dekorerade fritt.

Fjärde ljusstaken gjord, vi har jobbat med gips och gjutit dessa fina ljusstakar. Barnen fick välja om de ville ha en med värmeljus eller en med antikljus. Som sedan fick julfärger målade på och det sista blev att strö glitter på dem. Vi tände upp democh njöt av dem under vårat mellanmål, samtidigt spelades det julmusik.

     Pyssel v. 50.

Några alster som barnen skapade under vecka 50. Vi fick även jullunch som smakade kanon.

     Ljusstakar.

Idag har barnen pysslat en ny ljusstake till tredje advent, av träkulor som har bildats till vitglittriga snögubbar . Till hatt fick det bli en guldig ljuskopp.

När tredje ljuset brinner vi juleklappar syr, och mamma bakar kakor och har ett väldans styr.

Kölden biter i advent och vårt tredje ljus blir tänt.
Gud bevare dem som gråter.
Låt dem le och leka åter.

  "Pepparkakor"

"pepparkaksbakspyssel" denna gråa dag. Barnen har målat en toarulle med brun färg,  dekorerat efter eget tycke. Klippt och vikt armar/ben limmat fast dem. Dessa kommer att pryda granen på förskolan innan de flyttar hem till barnen. Granen börjar bli välfylld av all barnens fina pyssel.

Förskolan skall ge varje barn förutsättningar att utveckla, förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, materal och redskap (Lpfö18, s. 14).

  Adventslyktor nr: 2.

Andra ljuset i advent har tänts, då passade vi på med att barnen gjorde ljuslykta nr 2. Här har barnen målat med lim på en glasburk, som de sedan rullat i flingsalt. Extra dekoration blev det med ett randigt snöre eller enfärgat barnen valde sitt. Så blev det ett naturmaterial med en cypresskvist. Dessa lyktor tändes när vi hade lucia 7/12 och lös upp så fint på förskolansbord

När andra ljuset brinner är snart Lucia här, hon bjuder oss på kaffe och bud om julen bär.

Mörkret tätnar i advent och vårt andra ljus är tänt. Barn har det svårt i världen. Gud bevare dem på färden.

       Julgranspyssel  1.

Här har barnen klippt ut trekantsgranar, och sedan dekorerat dm fritt. Vi har arbetat med olika material och tekniker. Efter att all dekoration blev klart och torkning, satte de alla ihop till en stor gran.

     Gran 1 - Gran 2.

tadaaaa så blev den vackra granen, med de ihopsatta trekantsgranarna som barnen har gjort. 

     Nissebus på fsk.

Nu har Nisse varit igång med att busa på barnens toaletter, spännande ena toaletten fick dekoren Ruolf med den röda molen, den andra toaletten fick en snögubbe. Barnens reaktioner var kul att se, och höra deras funderinga och frågor som,
- Kom och titta, det har hänt något på toaletterna!
- Vad har han gjort?
- Varför kom han på natten?
- Vad fint han har gjort, till oss.

      Förskolans julgran.

Idag så kom granen upp på förskolan, barnen hjälpte till att få ihop, och klä den. När den var färdigklädd så stod de och berömde granen. Granen står så grön och grann i stugan tralla lalalala........ 
Barnens ord:
-  ÅÅÅÅÅ vad den blev fin, med alla lamporna.
- Kulorna är så fina.
- Våra snögubbar ( som vi inte kunde ha med på bilden eftersom det är bilder på barnen). 

      1:a, advent.
 

Då har vi tänt vårat första ljus i advent på förskolan, läst en bit av en dikt.

När första ljuset brinner, står julens dörr på glänt, och alla människor glädjas att få fira advent.
Vinden susar i advent och vårt första ljus blir tänt. Barn som har det svårt i världen, Gud bevare dem på färden.

     Snögubben.
 

Lagom till att snön föll ner och bildade som ett täcke på marken. Vad passar då bättre att barnen skapar snöbubbar, som en vårdadshavare har stansat ut i ett träslag. Vi kunde inte lägga ut det färdiga resultatet, pg a barnens ansikten limmades fast på respektive snögubbe. Men barnes etapp att skapa  dem var att det målade i vitt, strö glitter (ett barn sa att det kommer att bli fint med glitter, för att snön glittrar ibland). Hatten i svart, sdan limmades det fast en halsduk runt halsen i valfri färg som var svart, röd och grön. Så sattes deras ansikten fast, gubbarna kommer att klä så fint i deras granar hemma. 

    Adventspyssel.

Första julpysslet lagom till advent, blev det ljusstakar. Från start till resultat, vi har arbetat med naturmaterial till en viss del. 



Förskolan skall ge varje barn förutsättningar att utveckla.  Förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, materila och redskap ( Lpfö18, s. 14).

Förskollärare ska ansvara för att, barnen aktivt deltar, samvaron i barngruppen ( Lpfö18, s. 12).

Adventsfint på förskolans kök. 

Barnkonventionen.

Vi uppmärksammade Barnkonventionens dag som var 20/11, vi tycker att en dag är för lite så vi jobbade med den en hel vecka. Vi har tittat på filmer, lyssnat på sånger och pysslat. Vi har pratat om Barnens rättigheter, här kommer några artiklar.
* Barnen har rätt till att vara trygga på förskolan, ingen får slå mig.
* Alla barn har rätt att få lära sig saker och att leka.
* Alla barn har rätt till ett/sitt namn, sjukvård.
* Barnens bästa skall alltid komma först. 
* Barnen har rätt till lek, vila och fritid. Alla barn har rätt att få kärlek.

Detta är några av de 54 artiklarna som finns, 2020 blev/är  barnkonventionen en del av svensk lag.
Här kommer lite av barnens pyssel, allt kan vi tyvärr inte lägga ut p ga de är bilder / namn på barnen det stannar på förskolan.
 

Här har barnet gjort nyckelband av pärlor, dessa färger ingår i barnkonventionens artiklar.

Barnen har här gjort sina handavtryck, de har fått valt tre färger ur deras nyckelband. Sedan har vi skrivit några artiklar från barnkonventionen och klistrat in. Barnen har här lärt sig turtagning, gemenskap alla är olika fast lika.

          Halloween.

Idag har vi pysslat och uppmärsammat  halloween. Barnen har varit kreativa och fantasin har sprudlat.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
Nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära.
Att utveckla fantasi och föreställningsförmåga.
Förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjäp av olika tekniker, material och redskap.
(Lpfö 18. s. 13 - 14 ).

          Hösttavlor.

Här har barnen jobbat med höstens färger. Genom att skapa en björkstam och sedan dekorerat med ett material som heter majsstärkelse, som de limmade fast. 
De stora barnen gjorde höstträd, och de mindre barnen gjorde lövhögar. 

          Natur.

I förra veckan när vi var till skogen och hälsade på hos Nils Karlsson pyssling, hade han fått ett brev i sin brevlåda. Brevet var till oss barnen han hade gett oss en uppgift, om att plocka  naturmaterial. Av dessa naturmaterial ville han att vi skulle skapa olika skapelser av. Barnen satte igång direkt med att plocka pinnar, kottar, mossa, barr, stenar och mycket mera som de hittade i skogen, allt tog vi med oss hem till förskolan. Så i veckan skapades det olika alster av barnen, de var så produktiva/kreativa att skapa och fantasin sprudlade ut. Här är barnens verk.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
* Fantasi och föreställninsförmåga
* Förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap
* Nyfikenhet, kreativitet lust att leka och lära
( Lpf 18, s. 13 - 14).

         Sångpåsen.

Här har jag satt ihop en egen sångpåse med tio olika föremål, några av dessa syns på blden. Baren får sticka ner sin hand i påsen och känna, för att sedan dra upp föremålet. Vi sjunger om varje sak, följt med stödtecken på föremålet. Barnen har blivit så duktiga på att teckna. 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla, nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära. Talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord (Lpfö 18, s. 13 - 14).

         Sätta ihop.

Här så letar barnen efter rätt djurhuvud till rätt djurkropp, sedan limmas de fast så hela djuret kommer fram. Vi pratade även om vad det var för djur, och vilket läte de har. Även vart djuren kan bo.
 Barnen tränas på  klippning, limmning, turtagning och synen. 

         Dagens ros.

Här klappar vi oss (personalen) på axeln, vi har fått dagens ros av någon. Som uppskattar vårat jobb, TACK.

         Pysslingen.

Pysslingen har byggt och flyttat in i vår skog; vid "guld gropen", spännande tyckte både fsk-barnen oh skoleleverna. Pysslingen har berättat genom ett brev att han har röda skor och en grön mössa, det var allt vi fick reda på. Sedan skulle barnen rita/måla hur de tror att han ser ut, bara att ta fram fantasin, och resultatet blev såhär av från våra barn hur de tror att Pysslingen ser ut.

        Kanelbullens dag .

4/10 var det kanelbullens dag, den upmärksammade vi med att prata om bullen och sedan fick barnen måla sina bullar. Vi använde kritor och till pärlsocker blev det flingsalt. 

       Siffror.

Här har vi pratat om siffrorna 1 - 5, barnen fick visa sin siffra = deras ålder. Sedan målades den i färgen röd ( som vi fortfaranade jobbar med). De mindre barnen limmade sedan sin siffra och strödde rött glitter på, de större använde sig av glitterlim och följde sin siffran. 
Här har vi använts oss av  lite olika material / tekniker / redskap och pratat siffror.

     Höstterminen 2023.

Välkomna tillbaks och kika in till våran blogg hösten 2023, på kvarsebo förskolan. Här har vi börjat med att jobba med färgen röd, som kommer att ligga fram ett tag. Vi började med att göra ett rött äpple, barnen har duttat med en skumgummibit doppat i röd färg. Efter en mall, sedan har vi tagit bort det översta pappret och fått fram det fina äpplet, lilla kvisten som är en bit piprenasre har barnen limmat fast och det lilla lövet. Sedan sista piffet på alsterna har barnet limmat en svart ram runt. Barnen har jobbat med olika material, och turtagning. 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. ( Lpfö 18, s. 14).  

           Havet.

Vi fortsätter med vårat tema vatten, som barnen fyller på med olika saker som finns i vattnet. Nu har vi kommit fram till vad som  INTE ska finnas i vatten SKRÄP! Vi samtalade runt detta.
Barnen har fått måla olika skräpoch sedan satt fast det i vårat hav, som vi kommer att jobba vidare med. Vi har även varit vid våra kärl och källsorterat, det skräp som vi hade md oss.

          Plantering.

Här barnen fått plantera i petflaskor som de har haft med sig hemmifrån, och sedan dekorerat sin kruka valfritt. Det som har blivit sått är ätbar krasse. Vi har pratat om vad behövs för att frö skall gro? Barnen svarar: jord, vatten, ljus och värme.

förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla, förståelse för naturvetenskap, kunskap om växter och dess kretslopp (Lpfö18, s. 14)

         Påskpyssel.

Påsken på ingång, då pysslar vi påskens/vårens tecken.  Iolika material och verktyg. Bild ett har barnen målat ett fligolitägg och dekorerat efter eget tycke. Bild två så har barnen tryck tulpaner med hjälp av en gaffel, slutligen den tredje bilden där har vi kokat riktiga ägg och barnen dekorerat. Så bara att mumsa i sig sitt findekorerade ägg i påsk. Vi pedagoger och barn önskar er alla en riktig fin påskhelg. 

        Vattentema.

Vattentemat på förskolan fortsätter, barnen uppskattar vår ideer/aktiviteter som vi lägger fram. Alla åldrarna på barnen är med i temat. Här har vi vik pappersbåtar till de mindre, och de större fick vika sina egna i ett valfritt färgat papper. Genom en film fick de instruktioner hur de skulle vika dem.
De mindre fick måla sina båtar, för att sedan se om de flyter i det fina blåa havet. En kort stund flöt de sedan ville barnen putta så de åkte fram då tog det in vatten och sjönk. Vi löste det med att ta fram plastbåtar och leken fortsatte, vattnet var magiskt för de gula båtarna blev gröna när de kom under vattnet. TITTA våra händer är blåa!

Här har barnen skapat en annan båt, i andra material/verktyg. Målat, limmat, klippt för att sedan dekorera sitt segel efter sin fantasi.

       En dag i skogen.

Här är vi ute i vår skog som ligger ett stenkast ifrån förskolan som har fått namnet Guldgropen, barnen leker och hittar på olika aktiviteter vi har även styrda aktiviteter t ex pratar vi om naturen, djuren och även utematematik. Frukten smakar godare ute i naturen. Våra fritabarn håller också till här, de bygger fina kojor som vi på förskolan kan ta del av att leka i, mysigt att krypa in.

       Rocka sockor.

21 mars uppmärksammade vi, Världsdagen för down syndrom . Genom att ta på sig olika sockor, är man med att uppmärksamma människor med down syndrom.FÖR  ALLAS LIKA VÄRDE.

      Ett pyssel.

Ett pyssel av en sexåring ( lite hjälp av en pedagog), efter att ha tittat i en tidning/katalog och fick inspiration. Hon började med att rita av sina händer, och sedan klippte hon ut dem, här ville hon ha lite hjälp med att klippa. Sedan var det dags att limma ihop alla händer, hjälp med de första händerna. Så ville hon ha lite paljetter som klistardes dit, rosett ville hon ha hjälp med att rita men klippa gjorde hon själv. Den blev så fin, och hon så nöjd över sitt verk <3 

     matematikens dag      14 mars.

Idag uppmärksammade vi matematikens dag, genom att ge barnen ett eget litet ihopsatt  mattehäfte. Ett lite enklare för våra mellanbarn färglägg den största/minsta och lite fler sidor och mer tänk och räknetal  + tecken och skriva siffror till de äldsta. Det var mycket uppskattat och kul. De minsta barnen rullade en större tärning och räknade prickar, sedan fick de lägga pompom bollar på prickarna.

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att urskilja, uttycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp (Lpfö 18, s. 14).

        Bläckfiskar.

Vi fortsätter med vårat tema VATTEN, idag har barnen skapat sina bläckfiskar. Som skall få dekorera havet som barnen har målat tidigare. 

       Färdiga garnbollar.

Här kommer resultatet av barnens fina garnbollar . Vi har fått fina kommentarer av våra barns föräldrar, kul tack så mycket.

          Garnbollar.

Här jobbar vi med garn, ballong och tapetklister. Vi skapar en fin garnboll i vårens färger, just nu ligger de på tork resultatet får ni följa oss här .

         Sportlovsbak.

        Fettisdagen.

Sportlov för skolbarnen, då jobbar vi tillsammans förskolan och fritids. Så är det också fettisdagen till äran och då tar jag med några barn och pysslar semlor, barnen skrattar när jag säger att bomullet är grädden. Barnen fick en färdigmall som de ritade av och klippte ut, limmade först underdelen, sedan "grädden", sedan var det dags att limma överdelen och sist men inte minst strö på glitter. De blev så fina eller? 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap ( Lpfö 18, s. 14).
Skapa, konstruera: Semlor
Material: Pappersmall, färgat papper, glitter, bomull, lim
Redskap: Sax, penna, sudd
 

Alla hjärtanpyssel.

Idag har vi pysslat till alla hjärtans dag som är imorgon, barnen har använt sig av olika material och tekniker.
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmågan att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap ( Lpfö 18. s. 14).

Här har ett barn målat av en av sina saltkristaller, det såg ut som ett hästhuvud och ett katthuvud tyckte barnet, detta var väldig spännade och intressant tyckte alla barnen. 

Vi jobbar med vatten här har barnen skapat sina egna saltkristaller, och valt att hälla karamellfärg i. Barnen har valt sin färg på piprensaren, barnen har tittat i luppar på hur iskristallerna ser ut. Efter har barnen ritat iskristaller på svart papper och med en silverpenna.
I läroplanen står det att barnen ska få en förståelse för enkla kemiska processer och fysiska fenomen.

Idag har vi prövat en ny teknik, genom att måla med salt. Barnen fick en färdig bild med en fisk, som de sedan skulle dra lim på runt konturerna, efter var det salt som skulle läggas på limmet och slutligen var det målning av vattenfärg. 
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att bygga, skapa och konstruera av olika tekniker, material och redsakp ( lpfö 18, s. 14).

Matematik.

Idag har vi haft lite gruppmatematik, där vi har tränat/pratat om olika former, antal och färger. Barnen fick klippa ut alla former för att sedan titta på sniglarna och hitta hem rätt form, som de sedan klistrade dit. Efter klippte barnen ut bilderna, och valde sin bakgrundsfärg och klistrade dit bilderna på. Även tränat på att skriva siffror (dagens datum). En kul och uppskattad uppgift tyckte barnen. 
 "Förskolan skall ge varje barn förutsättningar att utveckla, förståelse för rum, grundläggande egenskaper hos mängder, mönster och antal. Samt att resonera matematiskt om detta".

Stentroll.
 

Här har vi varit ute i vårat närområde och barnen har plockat sina egna stenar, för att skapa sina fina troll. Håret är av äkta fårull som vi har fått av en förälder som har en får gård som vi har varit och besökt tidigare.

kanelbulle.

Här har vi bakat kanelbullar på kanelbullens dag, i trolldeg. Ser verkligen verklighetstrogna ut.

Julgransplundring 2023.

En stor rubrik.

En stor rubrik.

Förskolans julkalender

Under december månad kommer vi att få uppdrag av Jultomten och alla hans vänner.
Julkalendern kommer att bjuda på mycket rörels och skapande. Genom brev och QR-kod från tomten kommer barnen få uppdragen.

Det först uppdraget var att barnen ska skapa en tomte att ha i sitt fönster hemma, som visar att vi är med och vill hjälpa tomten.